Výstavba R2 cez Novohrad a Gemer-Malohont má pokračovať podľa pôvodných plánov, tvrdí vláda

BRATISLAVA – Výstavba rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, R. Sobotu, Rožňavu a Košice má pokračovať podľa pôvodných plánov. Vláda chce naplniť tento záväzok, ktorý má vo svojom programovom vyhlásení a nebude sa riadiť predbežným stanoviskom Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR, ktorý výstavbu R2 neodporučil ako neefektívnu. Na tlačovej konferencii po včerajšom zasadnutí koaličnej rady sa na tom zhodli traja lídri vládnych strán.

„Veľmi jednoznačne sme sa všetci traja prihlásili k tomu, že musíme splniť záväzok, ktorý sa týka vyhlásenia vlády SR, že chceme a budeme pokračovať vo výstavbe R2 od Zvolena do Košíc,“ uviedol predseda vlády SR a predseda strany Smer-SD Robert Fico s tým, že ho v tejto súvislosti nezaujíma názor nejakého úradníka, čím narážal na stanovisko ÚHP. „Máme to jasne napísané v programovom vyhlásení vlády a je povinnosťou každého z nás, aby sme prijímali rozhodnutia, ktoré tento záväzok naplnia,“ konštatoval premiér. Dodal tiež, že od ministra dopravy Árpáda Érseka očakáva, že všetky rozhodnutia v tomto duchu pripraví i predloží.

Takisto Slovenská národná strana podľa slov jej predsedu Andreja Danka plne podporuje úmysel dostavby R2. „Stále hovorím, že infraštruktúra je pre Slovensko jednou z tých najdôležitejších priorít a som veľmi rád, že sme našli zhodu v tom, že nebudeme úradníckymi rozhodnutiami blokovaní pri investíciách,“ povedal Danko, ktorý by podľa vlastných slov šiel oveľa odvážnejšie aj pri čerpaní úverových zdrojov pri investíciách v tejto oblasti.

Cez Sorošku len jedna rúra, inde bez estakád či v polovičnom profile

Predsedu strany Most-Híd Bélu Bugára podľa jeho vyjadrenia teší, že koaliční partneri opäť potvrdili svoj záväzok budovať rýchlostné cesty, v tomto prípade R2. „Chcem jednoznačne povedať, že vládna koalícia znovu potvrdzuje to, že žiadne spomalenie, žiadne zastavenie nebude. Ďalšie meškanie si nemôžeme dovoliť,“ uviedol Bugár na margo výstavby R2. Pripustil však určité kompromisy. „Pri Kriváni sa nebudú budovať estakády, niekde bude polovičný profil. Pri Soroške to vyzerá tak, že bude jeden tunel,“ konkretizoval.

Na základe aktuálnej situácie sa podľa jeho slov tohto roku môže vyhlásiť súťaž na úsek R2 Mýtna-Lovinobaňa. Budúci rok to majú byť ďalšie tri časti, medzi nimi i úsek od Rožňavy so Soroškou. „K tomu sú ale potrebné financie,“ doplnil predseda strany Most-Híd.

Ako ďalej spomenul, budovaním R2 chcú napomôcť, aby nezamestnanosť v týchto regiónoch klesala. „Všade, kde je rýchlostná komunikácia, klesá. Ak proti nej chceme bojovať v ‚hladových dolinách‘, kde je niekedy nad 20 či dokonca nad 25 percentami, tak tam potrebujeme dotiahnuť investorov. V prvom rade však cestnú sieť,“ zdôraznil Bugár.

TIP: Nechceme diaľnicu do každej dediny, len normálnu cestu juhom

ÚHP prehodnotí svoje stanovisko, to má navyše len odporúčací charakter

Pokračovanie vo výstavbe R2 bolo i témou stretnutia splnomocnenca vlády SR pre rýchlostné cesty Igora Janckulíka s riaditeľom ÚHP Štefanom Kiššom. Konalo sa takisto 3. augusta 2017.  Na rokovanie bol prizvaný aj vedúci pracovnej skupiny pre R2 a starosta obce Mýtna v okrese Lučenec Pavel Greksa, ako i primátorka Lučenca Alexandra Pivková.

„Myslím, že stretnutie bolo veľmi prínosné pre všetky strany. Vysvetlili sme si nejasnosti, ktoré vznikli po nešťastnej medializácii čiastkových informácií z posudzovania úsekov rýchlostnej cesty R2, ktoré Útvar hodnoty za peniaze poskytol ministerstvu dopravy. Analytici útvaru si opätovne vyžiadali aktuálne podklady od NDS. Na základe nich aktualizujú svoje prepočty a zverejnenia štandardné hodnotenie pripravovaných projektov“ komentoval Janckulík na svojom facebookovom profile. Ako dodal, riaditeľ ÚHP Štefan Kišš zdôraznil, že výstupy útvaru majú pre vládu, v tomto prípade pre MD, len odporúčací charakter.

Foto: ilustračné, Sobotnik.sk

Pridaj komentár