Značku regionálny produkt GEMER-MALOHONT získajú ďalší výrobcovia

GEMER/MALOHONT – Mäso a mäsové výrobky, domáce pagáče, med, prírodné mydlá a kozmetika, drôtené a drevené výrobky či ručne vyšívané obrazy rozšíria aktuálny zoznam výrobkov so značkou Regionálny produkt GEMER-MALOHONT. Ako Sobotnik.sk informovala manažérka Miestnej akčnej skupiny (MAS) Malohont Miroslava Vargová, vo štvrtok 12. januára 2017 o tom rozhodla Certifikačná komisia. Zároveň schválila i obnovenie certifikátov pre desať doterajších výrobcov.

MAS MALOHONT ako koordinátor regionálneho značenia vyhlásila tretiu výzvu na predkladanie žiadostí o udelenie regionálnej značky 9. septembra 2016 a do 12. decembra 2016 v nej prijala 6 žiadostí. „Všetky boli na základe popisu produktov, podporných dokumentov a vzoriek produktov posúdené Certifikačnou komisiou, ktorá vo štvrtok 12. januára zasadala v Hrachove a rozhodla o pridelení značky všetkým 6 žiadateľom,“ konkretizovala Vargová.

Zoznam produktov so značkou regionálny produkt GEMER-MALOHONT sa tým rozšíril o nasledovné produkty:

  • med a propolis – Jaroslav Kyzek, Hrnčiarska Ves
  • mäso a mäsové výrobky – Súkromne hospodáriaci roľník (SHR) Štefan Tankó, Gazdovský dvor – Gazda udvar, Nižná Pokoradz
  • oškvarkový a syrový pagáč domáci – Tatiana Longauerová, Rimavská Sobota
  • ručne vyšívané obrazy – Rudolf Kamenský, Hrachovo
  • prírodné mydlá s kozím mliekom, prírodné šampóny a šľahaný telový krém – Katarína Slaninová – KS PRÍRODNÉ MYDLÁ, Hrnčiarske Zalužany:
  • drôtom opletaná keramika a drevené rezbárske výrobky – Július Bútora, Drienčany

Certifikát opätovne získalo desať výrobcov

Súbežne s vyhodnotením žiadostí v tretej výzve prebiehala aj obnova certifikátov pre tých výrobcov, ktorí ako prví v roku 2015 regionálnu značku získali. „Najlepšou spätnou väzbou a dôkazom toho, že regionálne značenie produktov má význam, je fakt, že z pôvodných dvanástich výrobcov sa o značku opätovne uchádzalo desať,“ doplnila manažérka MAS.

Po dvoch rokoch medzi certifikovanými produktmi ostávajú:

  • ovocie, zelenina, 100 % ovocné šťavy, hrozno a víno – GEMERPRODUKT VALICE, obchodno-výrobné družstvo Rimavská Sobota
  • zelenina – SHR Stanislav Kišák, Hrachovo
  • med a včelí peľ – Milan Krokavec, Kraskovo
  • med, včelí peľ a propolis – MAJA-Majoros Jácint, Tornaľa
  • med „MED veď“ z Liešnice – Dávid Turčáni, Kokava nad Rimavicou
  • tkané ľanové výrobky – Ľubomíra Žilková, Kokava nad Rimavicou
  • textilné výrobky s tradičnou výšivkou – Gabriela Medveďová, Hrachovo
  • tkané výrobky z ovčej vlny – Ján Fotta, Klenovec
  • úle pre včely – Milan Krokavec, Kraskovo
  • úžitkové a dekoračné keramické výrobky – Dana Bakšová, Hrnčiarske Zalužany
  • spoločenská hra GemerNation – Agentúra pre rozvoj Gemera

Certifikáty o udelení a obnovení platnosti značky regionálny produkt GEMER-MALOHONT budú výrobcom odovzdané 1. februára. „Okrem oprávnenia k používaniu značky ich budú zároveň zaväzovať k označovaniu certifikovaných produktov, respektíve predajných miest,“ povedala Vargová s tým, že dokopy je v súčasnosti certifikovaných už 20 skupín výrobkov.

„Okrem vyššie spomenutých je to aj cesnak od Dušana Sekeráša z Orávky, včelie produkty od včelára Viktora Vlčka z Kokavy nad Rimavicou a maľované obrazy či drevené rezbárske výroby od Evy Wilson z Revúckej Lehoty,“ špecifikovala.

Výrobky musia spĺňať kritériá


Ochranná známka, ktorou sú tieto produkty označované, je zárukou toho, že sú vyrobené v regióne Gemer-Malohont a okrem toho spĺňajú aj ďalšie kritériá, ktoré sú posudzované v procese hodnotenia každé 2 roky:

  • pochádzajú od miestneho výrobcu
  • uprednostňuje sa využívanie tradičných postupov alebo miestnych zdrojov
  • obsahujú určitý podiel ručnej práce
  • sú jedinečné vo vzťahu k regiónu

Hlavným cieľom regionálneho značenia je podľa Vargovej pomôcť miestnym živnostníkom, remeselníkom a malým firmám s propagáciou miestnych kvalitných výrobkov, a tým podporiť rozvoj regiónu a prispieť k jeho propagácii ako celku. „Ďalšie výzvy na predkladanie žiadostí o udelenie regionálnej značky sú naplánované až na budúci rok, respektíve podľa záujmu miestnych výrobcov,“ zakončila manažérka MAS.

Zdroj: Miroslava Vargová, manažérka MAS MALOHONT

Pridaj komentár