GEMER/MALOHONT/NOVOHRAD – Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu a Košice je v posledných týždňoch jednou z najdiskutovanejších tém na Slovensku. Najvýznamnejším dňom pre jej ďalší osud však bude možno práve dnešný deň, 3. august 2017. Dnes totiž zasadá koaličná rada vlády, na ktorej chce strana Most-Híd otvoriť i otázku ďalšieho pokračovania tejto cesty. Verme, že z podporného stanoviska za výstavbu R2 podľa pôvodných plánov, ktoré jej predstavitelia deklarovali na proteste pod Soroškou, neustúpia.
Pripomeňme, že celá kauza vznikla na základe predbežného stanoviska Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, ktorý vybudovanie R2 v našich regiónoch zhodnotil ako neefektívne. Na túto analýzu už reagovali mnohé miestne osobnosti i vrcholoví politici. Upriamili pozornosť na všetky relevantné aspekty, ktoré analytici útvaru nevzali do úvahy. Teda predovšetkým ďalší rozvoj tohto zaostalého kraja, jeho dlhodobé zanedbávanie z hľadiska investícií a súvisiaci odchod schopných ľudí. A to sú hodnoty, ktoré sa žiadnymi peniazmi vyčísliť nedajú.
Pochopiteľne, objavili sa i negatívne názory, podľa ktorých my, Novohradčania, Gemerčania a Malohonťania, chceme diaľnicu pomaly do každej dediny. To, samozrejme, nie je pravda. Chceme len normálnu cestu, zodpovedajúcu štandardom 21. storočia. Takú, aké majú obyvatelia západného či severného Slovenska.
R2 pritom nie je žiadne nóvum. Pre ilustráciu, napríklad spustenie výstavby úseku Ožďany-Zacharovce okolo Rimavskej Soboty bolo na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pôvodne uvádzané už na marec 2010. Keď sa tento termín priblížil, posunulo sa to na marec 2013, potom marec 2015 a v súčasnosti už NDS radšej žiadny dátum začiatku výstavbu neuvádza.
Zároveň treba povedať, že kompletná R2 je pre náš kraj jedinou šancou do budúcnosti. Isteže, nezaručuje automatický boom v zamestnanosti a celkovom rozvoji, ale bez nej na zlepšenie nie je ani šanca. Zoberme si modelový príklad, že by sa stal zázrak rovnajúci sa tým biblickým a do niektorého z našich miest by prišiel podobný investor ako Jaguar do Nitry.
Podľa slov šéfa Inštitútu pre dopravu Ondreja Mateja, ktoré uviedol v rozhovore pre Denník N, vďaka tomu pribudne na diaľnici pred Bratislavou denne 800 až 900 kamiónov. Vie si niekto predstaviť zvýšenie premávky o také množstvo nákladných áut na našej úbohej ceste I/16, teda súčasnom hlavnom južnom ťahu? Aj štvrtina z tohto počtu by bola neuveriteľnou záťažou.
Na záver, ak budeme osobní a nekorektní, môžeme dôvodne pochybovať o tom, či sa niekto z tímu analytikov vliekol v kolóne za traktorom po kľukatej ceste od Rimavskej Soboty po Figu, v hustej premávke nemohol predbehnúť kamión pri Lučenci či sa poctivo 60-tkou a 40-tkou terigal cez Sorošku. Podobne, ako posudkový lekár hodnotí pacienta len na základe záznamov, bez toho, aby ho v skutočnosti sám vyšetril či dokonca videl (áno, tak sa to skutočne deje), aj títo odborníci všetko zhodnotili len podľa suchých čísiel a neosobných faktov.
Lenže po vyše 27 rokoch zanedbávania nášho kraja už teraz nie je priestor na nezmyselné snahy o šetrenie na nesprávnych miestach a hlúpe pokusy s rozširovaním ciest prvej triedy. Jedinou reálnou alternatívou pre náš kraj je plnohodnotná rýchlostná cesta v plnom profile. Takže, kto spochybňuje R2 na juhu, spochybňuje celú budúcnosť Gemera, Malohontu a Novohradu.
Pingback: Výstavba R2 cez Novohrad a Gemer-Malohont má pokračovať podľa pôvodných plánov, tvrdí vláda