R2 v plnom profile bude iba po Lučenec, ďalej na R. Sobotu a Rožňavu len v polovičnom

GEMER/MALOHONT/NOVOHRAD – Výstavba rýchlostnej cesty R2 bude zrejme v blízkej dobe pokračovať. Štát dnes (16. 2.) totiž spustil verejné obstarávanie, v rámci ktorého chce nájsť zhotoviteľa na jej úsek Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Za ideálnych okolností by sa predmetný úsek mohol začať stavať už koncom tohto roka, reálnejšie však vyzerá budúci rok 2019.

„Ide o historickú chvíľu pre južné Slovensko. Rok 2018 je rokom súťaží a prvá súťaž je úsek Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Bol by som veľmi rád, keby sa verejné obstarávanie zbytočne nepreťahovalo, ako je to u nás zvykom,“ povedal na margo úseku minister dopravy Árpád Érsek. Podľa jeho slov ide v prípade Mýtnej – Lovinobane, Tomášoviec o zložitú stavbu, na ktorej je 148 objektov a odhadom má stáť 162 miliónov eur bez DPH. Érsek ale predpokladá, že vysúťažená cena bude nižšia.

Vizualizácia časti R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce (zdroj: NDS)

Blízko k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa má aj druhý úsek smerom na Lučenec, Kriváň – Lovinobaňa. Naň chce štát podľa ministerstva dopravy vyhlásiť tender ešte v prvom štvrťroku aktuálneho roka. Opäť má byť vybudovaný v plnom profile a napojí sa na už vybudovanú rýchlostnú cestu vedúcu od Zvolena.

Keď si teda odmyslíme chýbajúci obchvat Zvolena, po dokončení oboch úsekov bude viesť súvislá plnohodnotná štvorprúdová R2 takmer až k Lučencu. V ideálnom prípade by to mohlo byť už o nejaké štyri roky. Na základe doterajších skúseností s chronickým meškaním výstavby diaľničných úsekov sa však pravdepodobnejší termínom javia až tie ďalšie roky.

Do Rimavskej Soboty a Rožňavy len dva pruhy

Menej dôvodov na optimizmus majú obyvatelia Gemera a Malohontu. Cez ich oblasť má totiž viesť R2 od Lučenca iba v polovičnom profile. Teda v podobe, akú dnes vidíme pri obchvatoch Oždian a Tornale. Dôvodom je podľa ministerstva dopravy slabá dopravná vyťaženosť existujúcej cesty I/16. Región s dlhodobo najvyššou nezamestnanosťou tak aj po 27 rokoch zanedbávania zostáva na okraji záujmu vládnych predstaviteľov.

Nejasný je aj termín vybudovania tejto“polodiaľnice“, aj keď štát chce spustiť tendre na niektoré jej úseky v tomto i budúcom roku. „Ešte tohto roku by sme chceli vypísať súťaž na úsek Kriváň – Mýtna, potom pokračujeme na Košice, Šacu – Košické Olšany. Ku koncu roka chceme spustiť aj súťaž na tunel Soroška,“ načrtol Érsek. Dodal, že v roku 2019 plánujú spustiť verejné obstarávanie tiež na ďalšie časti R2 za Lučencom. Jedným z nich má byť napríklad úsek Bátka – Figa.

Za pozitívum však možno považovať skutočnosť, že napriek výstavbe R2 od Lučenca v polovičnom profile bude štát pozemky na jej budovanie vykupovať ako pod plný profil. Výstavba druhých dvoch prúdov niekedy v (ďalekej?) budúcnosti bude preto jednoduchšia, pretože nebude potrebné riešiť problémy s vlastníctvom pozemkov.

Foto: ilustračné, Sobotnik.sk