Komentár M. Hanka: Zomrel človek, niektorí Rómovia verejne oslavovali

Teď budeš dělať madračku Hitlerovi v pekle, tet muzes vykourit satana, konečne otrčil kopytá. Takéto a podobné výroky napísali administrátori a komentujúci na Rómskej stránke GIPSY LASZKI BOYS na svojom Facebooku. Šlo o reakciu na smrť človeka, do ktorého vrazila v nedeľu 12. 7. 2020 posádka Rómov na aute Škoda Octavia medzi Revúcou a Muránskou Dlhou Lúkou.
Zámerom tohto komentáru je priblížiť, ako sa niekto bezcitne dokáže vytešovať z úmrtia človeka. Ako sa asi museli cítiť jeho rodinní príslušníci? Na spomínanej stránke admini tvrdia, že šlo o najagresívnejšieho neonacistu, ktorý si odpykal dvojročný trest za hanobenie rómskeho národa. V tejto súvislosti je potrebné spomenúť, že uvedený Rudolf S., ktorý okrem iného kandidoval v roku 2018 za primátora Revúcej bol právoplatne odsúdený za podnecovanie k obmedzovaniu práv, k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti. Je však toto dôvod na to, aby sa po smrti tohto človeka mohol niekto verejne vytešovať?

Status, ktorý zverejnila vyššie uvedená stránka, považujem za znak cynizmu a nenávisti najhrubšieho zrna. Tešiť sa z niekoho smrti je vrcholne neetické, či už je to beloch, černoch, Róm alebo príslušník akejkoľvek inej rasovej či etnickej skupiny. Je pravdou, že mŕtvy bol kontroverzný človek, ktorý sa hlásil k silne národným témam a zastával názory, ktoré sú časťou spoločnosti považované za extrémistické. Nikomu to však nedáva právo tešiť sa z jeho smrti, tak, ako je nesprávne tešiť sa zo smrti iného človeka.

Smutným paradoxom je, že zomrel pri dopravnej nehode, ktorú spôsobili práve Rómovia. V žiadnom prípade netvrdím, že to urobili úmyselne a som presvedčený, že určite sa z tejto katastrofy netešia všetci príslušníci spomenutej menšiny, no stále si myslím, že je potrebné na to upozorňovať.

Dnes sa neustále hovorí o rasizme, no existuje iba ten “biely”? Neexistuje snáď rasizmus aj u príslušníkov iných rás a etnických skupín? Sú iba bieli povinní neustále sa ospravedlňovať za všetky historické príkoria v duchu akejsi kolektívnej viny?

Predstavme si, že by niekto napísal status a komentáre o Rómovi, ako by na to reagovali mimovládne organizácie a ľudskoprávni aktivisti. Je toto spravodlivé? Mnoho ľudí si všíma len to, čo niekto robí menšine. Kedy sa bude na toto všetko pozerať aj z tej opačnej strany? Vidím paralelu napríklad s prípadom medializovanej vraždy Georga Floyda. Aj tu išlo o človeka, ktorý mal za sebou problémovú minulosť, ale to nikomu nedalo právo zniesť ho zo sveta krutým a brutálnym spôsobom ako to urobil dotyčný americký policajt.

Osobne poznám mnoho Rómov, ktorí majú usporiadaný život, sú slušní, vedia, ako sa majú správať na verejnosti a pracujú. Ale existujú aj také prípady cigánov, ktorí sa neštítia kradnúť či ubližovať bezbranným ľuďom. Jeden takýto prípad sa udial nedávno v Richnave, na ktorý upozornil aj Denník N, prípadne aj vražda v Tisovci, o ktorom sme informovali aj my. Mnohí členovia komunity, o ktorej hovoríme, rozhodne svoj život zmeniť neplánujú a sú šťastní, že mesačne dostanú od slovenskej vlády slušný balík peňazí.

Slovensko je krajina, v ktorej žije viacero menšín. Raz sa mi do uší dostal jeden výrok od istého občana Rimavskej Soboty: Keď sme vedeli bojovať o ihrisko Žihadielko – Slovák, Maďar, biely, cigáň, či Žid, prečo nevieme žiť spolu aj mimo takýchto súťaží a musíme robiť medzi sebou rozbroje? Toto mi zarezonovalo v hlave ako výkričník pred blížiacou sa hrozbou veľkých medzirasových konfliktov, pretože všetko tomu, podľa mňa, nasvedčuje. Každý na seba útočí a ja mám obavy, ako sa to všetko skončí…