Na Evanjelickom gymnáziu v Tisovci vznikla nová školská firma, produktom sú na slovenskom trhu raritou

TISOVEC – Novovzniknutá školská firma na Evanjelickom gymnáziu v Tisovci, ktorá nesie názov Divergent, vyrába produkt, ktorý je na slovenskom trhu raritou. Ide o orieškové maslo z vlašských orechov, ktoré si študenti vyrábajú svojpomocne. Ako vedľajší produkt nahrávajú aj podcasty. Školská firma má za sebou aj prvý úspech. Postaral sa oň viceprezident pre financie Michal Mihály, ktorý získal tretie miesto na online veľtrhu študentských firiem v Hradci Králové v súťaži 90 sekúnd pred investorom.

Slovo divergent v preklade znamená „odlišný“ a taká tohtoročná firma nepochybne je. Firmu tvorí 25 členov, z toho 4 sú viceprezidenti jednotlivých oddelení. Novinkou sú taktiež aj nové pozície, ako napríklad riaditeľ plesu, zájazdu či športového oddelenia. Našou koordinátorkou je p. učiteľka AE (Aplikovanej ekonómie) Ing. Erika Hrušková, ktorá po niekoľkých rokoch vystriedala p. Ing. Ladislava Čajka,“ povedala na úvod prezidentka firmy Nikola Machničová.

Podľa jej slov bola príjemne prekvapená, keď si ju členovia firmy zvolili za prezidentku. Ako dodala, snaží sa „vládnuť spravodlivou rukou. „Asi odpoviem za všetkých, keď poviem, že každá jedna pozícia si zaslúži rešpekt a moja nie je výnimkou. Každý deň prináša nové skúsenosti, každá organizácia a príprava nové problémy, no najdôležitejšie je, že naša tímová spolupráca prináša nové zážitky. Verím, že nadobudnuté poznatky z oblasti ekonómie a podnikania nám poslúžia ako skvelý štart do budúcnosti. Odmenou sú pre mňa najmä usmiati zamestnanci a spokojní zákazníci,“ doplnila Machničová.

S návrhom na názov firmy Divergent a slogan „nuturally delicious“ prišla členka oddelenia financií Jana Tomengová. Čo sa týka produktu, predstavila ho na výberovom konaní viceprezidentka pre výrobu Lucia Fiľová.

Prečo práve orechové maslo z vlašských orechov?

Produkt študentskej firmy Divergent je takpovediac raritou na slovenskom trhu. Takýto druh masla vyrábajú na Slovensku maximálne dve firmy. Podľa slov prezidentky sa školská firma rozhodla ponúknuť zákazníkom tento produkt pre jej zdravé účinky na ľudské telo či mozog. „Prírodný včelí med, ktorým je maslo sladené dodáva produktu protizápalové účinky. Maslá sú vyrábané z poctivo vyberaných surovín, bez umelých sladidiel a bez pridaných konzervantov a balené v sklenených nádobkách, ktoré je možné opätovne recyklovať,“ spomenula.

Hlavným zákazníkom bude kupujúci na e-shope, ktorý chce firma rozbehnúť počas vianočných sviatkov. Okrem toho sa spustí predaj aj na škole, no situáciu komplikujú protipandemické opatrenia. „Bohužiaľ sme sa nemohli zúčastniť ani vianočných trhov, no verím, že po sviatkoch spustíme lokálne predávanie masiel v jednotlivých mestách a potešíme našich zákazníkov aj novými edíciami,“ vyslovila sa Machničová a dodala, že pilotné príchute boli Dalmatin (mak +kokos), Jelly (marhuľový džem), Rawnella (kakao + čokoláda) a Christmas (para orechy+ škorica).

Študentská firma vo svojich začiatkoch zaznamenala už aj prvý väčší úspech. Viceprezident pre financie Michal Mihály obsadil tretie miesto na online veľtrhu študentských firiem v Hradci Králové v súťaži 90 sekúnd pred investorom, kde prezentoval firmu v anglickom jazyku.

Hrušková: Sú skvelí, kreatívni a pracovití

Podľa slov pedagogického dozoru Eriky Hruškovej je tento rok výzva ako aj pre študentov tak aj pre ňu. Ide o prvú školskú firmu na Evanjelickom gymnáziu v Tisovci, ktorú vedie ako pedagogický dozor. “Už v minulosti som pôsobila ako konzultant študentských firiem. Toto je moja prvá študentská firma, ktorú vediem ako učiteľ. Verím, že to bude úspešná firma. Páči sa mi, ako títo mladí, ambiciózni ľudia vedia vymyslieť svoj podnikateľský nápad a zároveň ho aj zrealizovať. Na konci školského roka z nich budú študenti s bohatými vedomosťami a praktickými skúsenosťami s podnikaním,“ povedala Hrušková.

Študentská firma Divergent je špeciálna aj tým, že pre pandémiu koronavírusu musí fungovať online formou, čo je v niektorých prípadoch mimoriadne náročné. „Skutočnou výzvou bol online predaj akcií našej študentskej firmy a príprava ustanovujúceho valného zhromaždenia v online priestore so zabezpečením preukázateľnej uznášaniaschopnosti a právoplatným hlasovaním. Obidve akcie sme zvládli úspešne a akcionári schválili náš podnikateľský zámer,“ konkretizovala.