Štát napriek prísľubom nepreklasifikuje cesty II/532 a II/531. Revúcky okres bude mať stále iba 11 km komunikácií I. triedy

cesty
Cesta II/532 pri Gemerskej Vsi po rekonštrukcii v roku 2019

REVÚCA – Cesty druhej triedy II/531 a II/532 v Revúckom okrese štát napriek opakovanému prísľubu nepreklasifikuje na komunikácie prvej triedy. V celom okrese tak zostane iba doterajších 11 kilometrov ciest prvej triedy, ktoré sa navyše nachádzajú v jeho južnej časti, mimo okresného mesta.

Sľub urobiť z týchto dvoch komunikácií cesty prvej triedy deklaroval ešte v septembri 2016 vtedajší premiér Robert Fico na výjazdovom rokovaní vlády v Revúcej. Tvrdil, že Banskobystrický samosprávny kraj pod vedením vtedajšieho predsedu Mariana Kotlebu nezvláda starostlivosť o 70 kilometrov uvedených komunikácií a preto za ne prevezme zodpovednosť štát. Ako vtedy informoval portál auto.sme.sk prostredníctvom správy Tlačovej agentúry SR (TASR), ministerstvo dopravy malo preklasifikovanie ukončiť do konca roka 2016.

Druhý sľub druhého premiéra

To sa však neudialo nielen do konca roka, ale ani počas nasledujúcich dvoch rokov. Na ďalšom výjazdovom rokovaní kabinetu v Revúcej, ktoré bolo vo februári 2019, však Ficov nástupca Peter Pellegrini avizoval, že štát spomínaný zámer nezavrhol. „Ten proces stále nie je ukončený. Preto sme dali ministerstvu termín, aby do 30. júla tohto roku to už bolo vybavené,“ citovala Pellegriniho TASR v texte, ktorý sa dodnes dá nájsť na webe Úradu vlády SR.

Ešte pred uplynutím nového termínu sa však začala rekonštrukcia zhruba 74 kilometrov najhorších úsekov obidvoch ciest. Ako správca ju zastrešoval BBSK už pod vedením nového predsedu Jána Luntera, ale peniaze na rekonštrukciu vo výške zhruba osem miliónov eur dostal kraj od štátu vo forme bezúročnej pôžičky.

Obnova ciest bola ukončená v decembri 2019 a podľa Luntera ešte aj vtedy platil prísľub o preklasifikovaní a presunutí komunikácií pod Slovenskú správu ciest (SSC).  „Máme prisľúbené, že potom by nám malo byť splatenie pôžičky od vlády odpustené a bola by to vlastne dotácia,“ avizoval predseda BBSK, ktorého opäť citovala TASR v článku zverejnenom na portáli Echoviny.sk.

Cesta II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou

Už v ďalšom roku však potichu došlo k zmene tohto zámeru. „Medzičasom zástupcovia SSC rokovali s predstaviteľmi BBSK, pričom kraj už netrvá na zmene ciest II. triedy na cesty I. triedy, ale iba pod podmienkou, že osemmiliónová návratná pôžička sa zmení na nenávratnú. Vláda svojím uznesením v roku 2020 úlohu preklasifikovať tieto cesty zrušila, čím túto tému považujeme za uzatvorenú,“ uviedla pre Sobotnik.sk Miriama Švikruhová z odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Dodala tiež, že na to, aby spomínané cesty spĺňali parametre ciest I. triedy, by bola potrebná ich komplexná rekonštrukcia, ktorá by si podľa odhadov z roku 2019 vyžiadala investíciu 66,4 milióna eur a ročné náklady na ich údržbu by boli takmer milión eur.

BBSK: Pôžičku nám neodpustili

BBSK však vo vyjadrení, ktoré poskytol pre Sobotnik.sk, tvrdí niečo iné a podľa predsedu Jána Luntera nepreklasifikovanie ciest vníma ako ďalší z nenaplnených sľubov predošlej a následne súčasnej vlády. Do rekonštrukcií ciest II/531 a II/532 sme sa pustili ako kraj s naším aparátom ľudí, so všetkými projektovými a administratívnymi prípravami a s vedomím, že osemmiliónová pôžička nám bude odpustená a tieto cesty preklasifikované na cesty I. triedy. Nič z toho sa doposiaľ nestalo, napriek tomu, že sme sa opakovane obracali či už na ministra dopravy, ktorý nám prisľúbil, že odpustenie pôžičky podporí, alebo na bývalého premiéra a súčasného ministra financií,“ skonštatoval Lunter.

Situácia je podľa neho taká, že ako kraj túto síce bezúročnú, ale stále pôžičku, spláca a cesty, ktoré už mali byť cestami I. triedy, naďalej udržiava na vlastné náklady. Predseda BBSK ale dodal, že napriek všetkému sú radi, že sa rekonštrukcia týchto dôležitých spojníc podarila a že slúžia ľuďom.

Portál Sobotnik.sk oslovil so žiadosťou o stanovisko aj Ministerstvo financií SR, avšak odpoveď sme nedostali.

Primátori vidia výhody aj nevýhody

Podľa primátora okresného mesta Revúca Júliusa Buchtu si v regióne nie sú istí, či preklasifikovanie vôbec chcú, pretože by im to prinieslo nielen výhody, ale aj nevýhody. „Pribudlo by nám mýto a ďalšie povinnosti. V regióne nie je všeobecný súhlas či by cesty prvej triedy boli pre nás prínosom. Zrekonštruované už boli, sú teda v dobrom stave, čo je dôležité,“ podotkol primátor. Na druhej strane môže byť podľa neho absencia ciest prvej triedy nevýhodou pri rozhodovaní investorov smerovať svoje projekty do mesta a okolia.

Cesta II/532 v Jelšave

Podobný názor má aj primátor mesta Jelšava Milan Kolesár, ktoré pretína jedna z dvoch spomínaných ciest. Je presvedčený, že preklasifikovanie ciest by bolo hlavne administratívnym úkonom, ktorým by cesty prešli do starostlivosti štátu, ale ich kvalita by sa nezmenila.

Ak sa len máme hrať na nejaké preklasifikovanie, tak dobre, ale cesty sú už zrekonštruované a z hľadiska ich užívateľov je to úplne jedno a z tohto pohľadu nie je potrebné už nič riešiť,“ poznamenal Kolesár.

Ako doplnil, je dokonca presvedčený, že cesta prvej triedy by okolitému gemerskému vidieku spôsobila viac problémov než má v súčasnosti. „Ide napríklad o užívanie ciest rôznymi poľnohospodárskymi strojmi. Práve k tomuto bolo z obcí a od samostatne hospodáriacich roľníkov najviac pripomienok, keď sa uvažovalo o preklasifikovaní,“ upozornil primátor Jelšavy, podľa ktorého sú obmedzenia pre traktory a podobné vozidlá pri cestách prvej triedy oveľa vyššie.

Revúckemu okresu teda zostane podľa údajov Slovenskej správy ciest len doterajších 11,8 kilometra komunikácií prvej triedy, ktoré sa navyše nachádzajú na juhu pri Tornali, teda zhruba 40 kilometrov od okresného mesta. Okolo Tornale vedú aj dva úseky rýchlostnej cesty R2 v polovičnom profile, avšak výstavba ďalších nadväzujúcich častí tejto komunikácie je v nedohľadne.

Foto: Sobotnik.sk

Pridaj komentár