BBSK je na strane mesta Fiľakovo. Spoločne žiadajú o sfunkčnenie železničnej stanice

Fiľakovo

Rýchliky a väčšina osobných vlakov od decembra minulého roka zastavuje v meste Fiľakovo už iba na vlakovej zastávke. Hlavnú železničnú stanicu zmenou grafikonu ministerstvo dopravy znefunkčnilo.

Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter sa pridal na stranu mesta a spoločne s primátorom Attilom Agócsom vyzvali povereného ministra dopravy Andreja Doležala o prehodnotenie tohto rozhodnutia.

O otvorenom liste ministrovi dopravy informovali predseda a primátor na tlačovom vyhlásení, ktoré sa konalo priamo na fiľakovskej vlakovej zastávke.

Vyzývame v liste ministra, aby obnovil dopravu na hlavnej vlakovej stanici, ktorá v meste fungovala od roku 1873. Je väčšia, je vybavená a mesto do nej investovalo. Zastávka nemá parkovisko, toalety, ani zázemie. Podľa ministerstva však takto vlaky do Košíc ušetria tri minúty,“ kritizoval Lunter rozhodnutie analytikov a ministerstva. Ako podotkol, sedem minút by mohli vlaky ušetriť, ak by ministerstvo zrekonštruovalo havarijný stav trate v úseku Holiša (Prša) – Fiľakovo.

Úsek je vedený ako priorita ministerstva a Útvaru hodnoty za peniaze. Asi je však jednoduchšie škrtnúť niečo v tabuľke. Nový grafikon brutálne obmedzil železničnú dopravu v rámci nášho kraja,“ vytkol župan s tým, že železničná sieť Banskobystrického kraja tvorí takmer 20 percent celkovej železničnej infraštruktúry Slovenska. „Napriek tomu do investícií v našom kraji vláda smeruje len jedno percento štátneho rozpočtu, to je alarmujúce. Ak vlády deklarujú, že ich prioritou je regionálny rozvoj, musia zásadne zmeniť svoje zadanie pre analytikov. Tým je dnes iba šetrenie,“ dodal.

Samospráva vyjadrila svoju nespokojnosť s rozhodnutím ministerstva už počas minulého roka, kedy sa zverejnili prvé plány na zmenu grafikonu. Spolu s obyvateľmi mesta a mikroregiónu spísali petíciu, v ktorej žiadali o zmenu rozhodnutia. Pod petíciu sa podpísalo vyše 4000 ľudí. Ministerstvo ju však do úvahy nevzalo.

Sľúbili nám aspoň tri veci. Že zachovajú depo, čo zatiaľ aj splnili. Ďalej rekonštrukciu schátranej budovy vlakovej zastávky, s ktorou však začali až po zmene grafikonu. Dnes je budova ohradená, cestujúci musia čakať v daždi a zime vonku na nástupisku, bez toalety či informačného systému,“ informoval primátor Agócs.

Ako ďalej pokračoval, po zmene grafikonu študenti dochádzajúci do miestnych škôl meškajú na prvú hodinu a utekajú z poslednej hodiny na vlak.

Posledným a azda najdôležitejším bol prísľub čo najskoršej rekonštrukcie vlakovej trate od Holiše po Fiľakovo. Vďaka obnove by sa opäť sfunkčnila naša hlavná stanica. Dnes však vidíme, že v investičnom pláne na tento rok úsek nefiguruje napriek tomu, že od roku 2021 ho sami evidujú ako havarijný. Veríme, že najneskôr na rok 2024 ho zahrnú do svojich investičných plánov, aby u nás cestujúci netrpeli a mali poskytované také služby, na aké boli zvyknutí,“ uzavrel primátor.

Pridaj komentár