RIMAVSKÁ SOBOTA/POLTÁR – Cyklotrasa Rimavská Sobota – Poltár bolo dokončená načas, teda v novembri 2023. Pre Sobotnik.sk to potvrdila hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Lenka Štepáneková.
„Stavebné práce boli ukončené v novembri, aktuálne prebieha kolaudačné konanie. Cyklotrasu oficiálne otvoríme v jarných mesiacoch,“ povedala Štepáneková s tým, že zrejme sa tak stane v marci. Napokon sa tak stane až začiatkom mája, ako sa dočítate na konci článku.
Záujem o novú cyklotrasu bol veľký ešte pred jej dokončením. Hoci oficiálne šlo o stavenisko so zákazom vstupu, ten nerešpektovali mnohí cyklisti, chodci a bežci, ktorí ju koncom leta a počas jesene využívali ihneď po natiahnutí asfaltovej vrstvy.
Stará železničná trať
Cyklotrasa Rimavská Sobota – Poltár vedie po telese zrušenej železničnej trate, ktorá bola postavená v roku 1912. V prevádzke bola do roku 2000, keď bola pre zlý stav koľajového roštu vlaková premávka zastavená.
Trať ako taká však stále oficiálne existovala a hovorilo sa aj o jej rekonštrukcii. Tá sa ale nikdy nezrealizovala a nakoniec v roku 2007 došlo k vyradeniu tejto trate zo siete železníc, čo znamenalo jej definitívny zánik.
Vtedy sa začalo hovoriť o využití v prospech turizmu a športu, teda jej prebudovaní na cyklocestu. S týmto zámerom ju BBSK získal v roku 2013 od štátu do vlastníctva za jedno euro.
Prvá časť cyklodráhy bola postavená v roku 2015, avšak šlo len o relatívne krátky úsek z Rimavskej Soboty do mestskej časti Včelinec s dĺžkou asi 2,3 kilometra. Jeho význam ale spočíval v tom, že sa napojil na vtedy už existujúcu cyklotrasu zo Včelinca do rekreačnej oblasti Kurinec, čím ju definitívne prepojil s mestom.
Dve etapy
Zvyšná časť musela na výstavbu čakať ešte ďalších sedem rokov, do októbra 2022. Vtedy sa začala stavba prvej etapy z Poltára do Hrnčiarskej Vsi. Merala 7,7 kilometra a oficiálne ju otvorili koncom septembra 2023. Táto časť stála 2,5 milióna eur, z toho dva milióny boli z eurofondov.
Medzitým sa začala aj výstavba druhej etapy z Hrnčiarskej Vsi do Rimavskej Soboty, ktorá bola podstatne dlhšia a meria 20,9 kilometra. Cena za túto druhú etapu je 7,7 milióna eur a BBSK na ňu opäť väčšinu získal z eurofondov (4,6 milióna eur).
Celá cyklotrasa meria 28,6 kilometra a okrem svojej dĺžky je výnimočná i tým, že prepája dve okresné mestá. Je pri nej niekoľko odpočívadiel, situované sú pri Dúžave, Ožďanoch, Sušanoch, Hrnčiarskej Vsi a Maštinci. Zaujímavosťou je 160-metrový tunel pri Ožďanoch, ktorým cyklotrasa Rimavská Sobota – Poltár vedie, či most ponad hlavnú cestu I/16. Ide o úplne nové premostenie, keďže pôvodný železničný most železničiari po zrušení trate premiestnili na východné Slovensko.
Otvorenie v máji
Slávnostné otvorenie cyklocesty sa uskutoční v stredu 1. mája so začiatkom o 10:00 na priestranstve pri Ožďanskom tuneli (48°22’16.7″N 19°54’21.6″E) za účasti predsedu BBSK Ondreja Luntera a ďalších pozvaných hostí.
Parkovanie bude možné cca 500 metrov od miesta podujatia, odkiaľ sa dostanete pohodlne pešo, priamo po cyklotrase, k Ožďanskému tunelu. Súradnice parkovania sú: 48°22’42.2″N 19°54’44.4″E vyznačené bude aj priamo na mieste smerovníkmi.
„Pripravený pre verejnosť bude program s hudbou, drobné občerstvenie, balóny a súťaže pre deti. Tešíme na sa všetkých, odporúčame prísť na bicykli a rovno novú cyklotrasu aj vyskúšať,“ uviedla Štepáneková.
Foto: Sobotnik.sk
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.