Všade samé semafory. Gemer a Novohrad zažili rozsiahle opravy ciest

semafory

GEMER/MALOHONT/NOVOHRAD – Ak ste vlani a aj tohto roku viac jazdili po našich regiónoch, zrejme ste aj vy natrafili na semafory, ktoré pre rekonštrukčné práce v nejakom úseku usmerňovali premávku do jedného jazdného pruhu. Práve v roku 2023 pokračovali, prípadne sa rozbehli rekonštrukcie ciest v rámci Gemera, Malohontu a Novohradu, ktoré boli podľa nás najväčšími za veľmi dlhé obdobie.

Výpočet rekonštruovaných úsekov môžeme začať v Rimavskosobotskom okrese, v rámci ktorého je jednou z najdôležitejších spojníc cesta I/72 vedúca od križovatky na Sobôtke pri okresnom meste až po hranicu s okresom Brezno v sedle Zbojská (a ďalej pokračuje až na Liptov).

Táto komunikácia prešla za posledné roky viacerými významnými rekonštrukciami. V prvom rade to bolo rozšírenie a zmodernizovanie úseku medzi Bánovom a Zbojskou, ku ktorému došlo v rokoch 2013 až 2015.

V roku 2021 cestári opravili aj úsek od Tisovca po Bánovo, v tomto prípade však šlo „len“ o obnovu povrchu komunikácie a nie také výrazné rozšírenie ako v prípade časti do sedla Zbojská. V rovnakom roku bola ale obnovená aj cesta I/72 medzi Tisovcom a Hačavou.

Rekonštrukcia cesty v Hnúšti, semafory
Rekonštrukcia cesty v Hnúšti

Veľmi očakávanou v tejto súvislosti bola rekonštrukcia spomínanej cesty od Rimavskej Bane po Hnúšťu. Hovorilo sa o nej už niekoľko rokov a vyzeralo to tak, že obnova sa začne v roku 2022, ale napokon k tomu došlo až v apríli 2023. Podľa posledných informácií by mala byť ukončená teraz v lete, ako sme písali v nedávnom článku.

Táto rekonštrukcia, hoci bezpochyby potrebná, dosť skomplikovala život vodičom, ktorí pravidelne jazdia medzi Hnúšťou a Rimavskou Sobotou. Keď hovoríme o semaforoch ako istom symbole rekonštrukcie ciest, tak práve medzi R. Baňou a Hnúšťou boli v istom období až štyri naraz. Úsek, ktorý sa inokedy dal prebehnúť za pár minút, vodičom niekedy trval aj pol hodinu.

Niečo podobné zažil vlani tiež Rožňavský okres. Tam je hlavnou severojužnou komunikáciou cesta I/67 od Rožňavy na Dobšinú a ďalej k hranici s okresom Brezno. Veľké rekonštrukčné práce aj s presmerovaním premávky do jedného pruhu tam prebiehali medzi Henckovcami a Nižnou Slanou, ako aj za touto obcou. Opravovaný tam bol aj cestný most.

Rekonštrukcia cesty v Nižnej Slanej, semafory
Rekonštrukcia cesty v Nižnej Slanej

Rozsiahla rekonštrukcia prebiehala i na Dobšinskom kopci so známymi serpentínami, ktoré bývajú dejiskom automobilových pretekov do vrchu. Aj tu museli šoféri istý čas strpieť až tri semafory. No a ak zostaneme v tomto regióne horného Gemera, treba spomenúť ešte rekonštrukciu cesty I/67 pri Stratenej, kde boli takisto dva semafory.

Ďalšia oprava cesty bola pri Telgárte, ktorý tiež patrí do historického územia Gemera. Tam bol jeden semafor a ďalší zase na ceste II/526 pod hotelom Hrádok nad Jelšavou. Semafory boli aj na horskom priechode Súľová, ktorý spája územie Gemera a Spiša.

Zabudnúť nesmieme ani na obnovu asi štvorkilometrového úseku hlavného južného ťahu I/16 od Bátky k osade Téška, ktorá bola tiež ukončená v roku 2023. No a koncom vlaňajška bola tiež zavŕšená rekonštrukcia cesty II/2724 z Utekáča do Sihly.

Ďalšou z veľkých rekonštrukcií bola obnova cesty II/571 od Fiľakova po hranicu okresov Lučenec a Rimavská Sobota. Rovnako veľkou bola tiež obnova cesty II/591 od Dolnej Strehovej až k Vígľašu, ktorá pokračovala i v roku 2024.

Zrekonštruovaná cesta medzi Fiľakovom a Šuricami
Zrekonštruovaná cesta medzi Fiľakovom a Šuricami

Obidva tieto úseky boli spolufinancované z eurofondov a v obidvoch prípadoch ide rádovo o desiatky kilometrov ciest,“ uviedol pri odovzdaní cesty od Utekáča po Sihlu predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter.

Zároveň označil obnovy ciest v posledných rokoch za etapu veľkých rekonštrukcií. „Je to viac ako 700 kilometrov ciest, ktoré sa nám za posledných päť rokov podarilo zrekonštruovať. Verím, že v tom budeme pokračovať,“ povedal Lunter.

Treba dodať, že spomínaných 700 kilometrov sú len cesty druhej a tretej triedy, ktoré spravujú samosprávne kraje. Cesty prvej triedy, ako spomínané úseky pri Hnúšti či Nižnej Slanej, opravuje štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest.

Oprava cesty na Dobšinskom kopci
Oprava cesty na Dobšinskom kopci

V najbližších dvoch rokoch by sa podľa Luntera mala dočkať opravy cesta medzi Veľkým Krtíšom a Dobrou Nivou, ktorú aktuálne projektujú. No a zavŕšená by mala byť i rekonštrukcia posledného vyslovene zlého úseku cesty I/72 cez mesto Tisovec. K nej by malo dôjsť v roku 2025, po tohtoročnej výmene vodovodného potrubia pod cestou, ktorú bolo treba urobiť pred jej rekonštrukciou. Opäť sa o tom viac dočítate v našom článku.

Pridaj komentár