FIĽAKOVO: Mestský úrad má novú prednostku

FIĽAKOVO. Mestský úrad vo Fiľakove má od septembra oficiálne novú prednostku. Vedenie úradu prebrala skúsená projektová manažérka Tímea Kovács, ktorá s mestom spolupracuje dlhé roky. Porozprávali sme sa o jej skúsenostiach a víziách do budúcnosti. Rozhovor viedla Klaudia Mikuš Kovácsová, hovorkyňa mesta.

Tímea Kovács, nová prednostka Mestského úradu vo Fiľakove.

Po návrate zo štúdií v hlavnom meste ste nastúpili do novovznikajúcej Regionálnej rozvojovej agentúry v Lučenci. V čom spočívala vaša práca?

Venovali sme sa spolupráci troch sektorov – samosprávy, neziskového sektora a podnikateľského sektora. Vzdelávali sme nezamestnaných, poskytovali sme služby samosprávam i podnikateľom na získanie externých zdrojov – či už domácich alebo zahraničných z EÚ, s ktorými sa vtedy len začínalo. Postupne sme sa učili, ako úspešne čerpať fondy a ako strategicky a efektívne plánovať zdroje pre svojich klientov. Rozvíjali sme svoje vedomosti a boli sme predĺženou rukou ministerstva. Podieľali sme sa nielen na implementácii, ale aj následnom monitoringu a kontrole projektov.

Odvtedy dlhé roky pôsobíte v oblasti projektového manažmentu. Fiľakovo je známe tým, že posledné roky podáva množstvo projektov na získanie dotácií. Bola toto oblasť, vďaka ktorej ste s mestom nadviazali bližšiu spoluprácu?

Naša spolupráca trvá už od čias, kedy som pôsobila v rozvojovej agentúre. Vtedajšie výsledky dnes už naplno využívame a stali sa za ten čas súčasťou bežného života mesta, či už je to vybudovanie kompletnej infraštruktúry na vznik Nezábudky, obnova podnikateľského inkubátora či ďalšie aktivity smerujúce na obnovu hradu. Naša spolupráca sa zintenzívnila v posledných rokoch, najmä vďaka projektu Efektívna verejná správa. Tu vznikol medzi nami aj zamestnanecký vzťah, kedy som mala na starosti projekt i vedenie dvoch nových kancelárií vo Fiľakove a Tomášovciach.

Okrem neho ste sa však zapojili aj do iných projektov, predovšetkým ste sa zamerali na cezhraničnú spoluprácu.

Áno, išlo o projekty INTERREG medzi nami a maďarskými partnermi. Azda najviditeľnejším výsledkom tohto akčného plánu zamestnanosti je vybudovanie novej výrobnej haly s infraštruktúrou v priemyselnej zóne.

Mali ste doteraz úspešnú kariéru v súkromnom sektore. Prečo ste sa rozhodli prijať pozíciu vedúcej úradu? Verejný sektor nie je taký pružný a možno ani tak ohodnotený…

Keď človek dlho pôsobí v tej istej oblasti, stane sa jeho činnosť automatickou a rutinnou. Nerada stagnujem a chcem sa učiť nové veci, prijímať nové výzvy, ktoré ma posúvajú. Vďaka spomínanému projektu Efektívnej verejnej správy som sa bližšie oboznámila s problematikou rôznych kompetencií samospráv a ich financovaním. Prijať túto ponuku bola pre mňa veľká osobná výzva, úrad má veľa rôznych kompetencií a povinností, ktoré sú neporovnateľné s podnikateľským sektorom. Zastrešujem tu prácu veľkého tímu ľudí, preto som to prijala s veľkým rešpektom.

V čom vidíte najväčšiu výzvu novej pozície?

Práca s ľuďmi je všeobecne považovaná za jednu z najnáročnejších. Chcem dosiahnuť, aby sme sa naučili navzájom komunikovať tak, aby vedel úrad správne napredovať. Aby sa každý cítil dobre na pracovisku, bol motivovaný a vážil si svoju prácu natoľko, aby bol hrdý na to, že robí pre toto mesto.

Máte právnické vzdelanie, skúsenosti z regionálneho rozvoja i projektového manažmentu. Ako si myslíte, že vám môžu byť prínosom v novej funkcii?

Verím, že tu budem môcť zužitkovať a presadiť svoje manažérske skúsenosti v zefektívnení úradu. Aby sme dosiahli čo najoptimálnejšie fungovanie, pretože naši kolegovia často robia nad svoje sily. V dnešnej dobe už úrad nemôže fungovať tak, že „máme na to 30 dní.“ Doba je rýchla a vyžaduje si manažérsky prístup aj od úradníkov, vedieť situáciu čo najrýchlejšie a najlepšie vyhodnotiť a prijať potrebné riešenie. Zároveň sa učíme, ako komunikovať nielen v rámci oddelenia, ale aj medzi oddeleniami. Aby sme fungovali ako jeden tím. Nikto tu nie je polyhistor, aby rozumel všetkému. Preto je nás tu toľko, aby sme sa vedeli na seba obrátiť a riešiť situácie spolu. Verím, že na toto budem vedieť mať pozitívny vplyv.

Čo ste si vytýčili ako prvé ciele vo funkcii?

Najmä zefektívnenie a komunikáciu, ktoré som načrtla už v predchádzajúcej otázke. Za tie skoro štyri roky, čo tu pracujem, som mala čas pomerne dobre spoznať svojich kolegov. Myslím si, že tu pracujú fundovaní odborníci s bohatými skúsenosťami nielen z verejného, ale aj podnikateľského alebo neziskového sektora, majú skúsenosti aj z reálneho života. Postupne si vytvoríme systém, v ktorom budeme lepšie komunikovať, riešiť situácie spoločne a problémy len medzi sebou, na pôde úradu. Okrem toho nás čakajú náročné časy, neustále legislatívne zmeny a rozhodnutia minulých vlád pocítime na vlastnej koži už v najbližšom čase. Nie všetky rozhodnutia vlády pocítia samosprávy ihneď, niekedy až po roku, po dvoch. Keď sa mesto ocitne v neľahkej situácii, musí nájsť spôsob, ako optimalizovať svoje odborné kapacity i náklady tak, aby boli naši obyvatelia a klienti stále spokojní. To bude výzva.

Budete naďalej pôsobiť aj v agende projektov?

Stále úzko spolupracujem s referátom stratégie a rozvoja mesta, kde som doposiaľ pôsobila. Mesto sa neustále usiluje o každú príležitosť na získanie všetkých možných grantov a externých zdrojov. Verím, že budem naďalej prínosom aj v tejto oblasti.

Mgr. Tímea Kovács je 48-ročná rodená Fiľakovčanka. Takmer 23 rokov žije v neďalekej obci Prša so svojou rodinou, je matka dvoch detí. Základné a neskôr i stredoškolské vzdelanie získala vo Fiľakove. Vyštudovala právo na Univerzite Komenského v Bratislave. Po skončení vysokej školy pôsobila dva roky v oblasti advokácie a obchodu. Po návrate do Lučenca sa zapojila do vzniku siete regionálnych rozvojových agentúr pod ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja. Od roku 2001 pôsobí až dodnes v oblastiach regionálneho rozvoja a projektového manažmentu. Medzi rokmi 2006 a 2011 bola riaditeľkou rozvojovej agentúry, od roku 2011 úspešne podniká s vlastnou obchodnou spoločnosťou v oblasti projektového manažmentu, získavania zdrojov z fondov, vypracovania strategických dokumentov, administratívnych a marketingových služieb pre samosprávy, tretí sektor, podnikateľské i súkromné osoby.

Sobotník.sk, Klaudia Mikuš Kovácsová, hovorkyňa Fiľakova

Pridaj komentár