RIMAVSKÁ DOLINA – Viacero mostov ponad rieku Rimava je v takom zlom stave, že si to vyžiadalo dopravné obmedzenia. Na zhoršujúcu sa situáciu a zlý stav mostov teraz upozornil aj Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK).
„Obrovský investičný dlh, s ktorým odovzdala vláda mosty a cesty II. a III. triedy do majetku samosprávnych krajov, si vyberá svoju daň. BBSK musí na základe výsledkov diagnostiky obmedziť dopravu na piatich mostoch a nie je vylúčené, že pribudnú ďalšie,“ uviedla hovorkyňa kraja Lenka Štepáneková.
Dodala, že na základe výsledkov diagnostiky musí BBSK obmedziť dopravu na piatich mostoch, ktoré má vo svojom vlastníctve. V našich regiónoch ide o most nad železničnou traťou v meste Hnúšťa a ďalšie dva ponad Rimavu. Jeden je takisto v Hnúšti a druhý vo Vrbovciach.
Most cez železnicu v Hnúšti je od 10. decembra úplne uzatvorený pre dopravu nad 12 ton, výnimku budú mať autobusy a vozidlá údržby. Doprava tam je zúžená do jedného jazdného pruhu.
„Pracujeme na projektovej dokumentácii na podopretie mosta. Keď bude podopretý, doprava bude môcť byť zobojsmernená, stále však bude neprejazdný pre vozidlá nad 12 ton. Most bude potrebné vystavať úplne nanovo, predpokladané náklady presahujú 840 000 eur,“ upresnil Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry Úradu BBSK.
Zlý stav tohto mosta na ceste II/526 výrazne komplikuje nákladnú dopravu v smere na Revúcu a Jelšavu. Obchádzkové trasy pre kamióny podľa Štepánekovej vedú buď v smere na Rimavskú Baňu – Lukovištia – Teplý Vrch a Ratkovú, alebo v smere Tisovec – Muráň – Ratková. Ide o možné obchádzky rádovo v desiatkach kilometrov.
Druhý most v Hnúšti – cez rieku Rimava, ktorého sa obmedzenia týkajú, je už úplne uzavretý pre všetku dopravu. „Obchádzky sú možné po miestnych komunikáciách a významný negatívny vplyv na dopravu nepredpokladáme. Po podopretí mosta a statických prepočtoch predpokladáme jeho sprejazdnenie pre všetku dopravu,“ upresnil Róbert Machala.
V prípade mosta vo Vrbovciach je potrebné obmedzenie dopravy do jedného jazdného pruhu a podopretie mostov. Vo Vrbovciach platí aj hmotnostné obmedzenie – maximálna hmotnosť 10 ton a jediné vozidlo do 20 ton.
Nejde však ani zďaleka o jediné mosty, ktoré sú v zlom stave. Priamo v Hnúšti na rovnakej ceste II/526, ale smerom na Klenovec, bol v uplynulých mesiacoch zbúraný starý most, ktorý mala nahradiť úplne nová mostná konštrukcia.
Práce mali trvať asi osem mesiacov, avšak zhotoviteľ začiatkom októbra práce na stavbe zastavil. Podľa Štepánekovej tak urobil pre nesúhlas v pokračovaní rekonštrukcie podľa schválenej projektovej dokumentácie. Hovorkyňa zdôraznila, že dokumentácia bola súčasťou podkladov k verejnému obstarávaniu, do ktorého sa zhotoviteľ zapojil bez toho, aby predniesol výhrady.
BBSK napokon od zmluvy so zhotoviteľom odstúpil. Osobné autá a iné vozidlá do 7,5 tony musia stavenisko mosta obchádzať cez Klokočovu a a Francisciho ulicu. Pre nákladné vozidlá vedie obchádzková trasa cez okolité dediny.
Spomínané mosty však nie sú jediné, na ktorých sú pre zlý stav platné dopravné obmedzenia. Už viac ako rok a pol sú plastovými zábranami zúžené vozovky aj na mostoch vo Veľkých Teriakovciach a v Jesenskom. Ďalší problémový most je vo Veľkom Blhu a rovnako aj medzi Rimavskou Sečou a Čížom. Ten je tiež v havarijnom stave a musel byť pred dvoma rokmi podoprený nosnou konštrukciou. Zúžený most je aj v Lučenci na Fiľakovskej ceste ponad Krivánsky potok.
Obhliadky mostov vykonáva BBSK pravidelne, podrobnou diagnostikou len tento rok podľa hovorkyne prešlo 27 mostov. Celkové odhadované náklady, potrebné na riešenie kritického stavu na šiestich spomínaných mostoch, presahujú päť miliónov eur.
„Touto témou sme sa zaoberali aj na rokovaní Združenia samosprávnych krajov SK8. V rámci celého Slovenska hovoríme o 2000 mostoch, ktoré sú v stave jeden alebo dva stupne pred uzavretím. Je to obrovský investičný dlh, ktoré na plecia vyšších územných celkov hodila vláda a ktorý jednoducho musí uznať a hľadať systémové riešenie,“ povedal predseda BBSK Ondrej Lunter.
Situácii ohľadom zlého stavu mostov bude venovaná tlačoví konferencia predsedu Združenia samosprávnych krajov Slovenska SK8 Jozefa Viskupiča a predsedu BBSK Ondreja Luntera, ktorá sa uskutoční v piatok 3. januára o 11:00 v Hnúšti, pri kritickom moste na ceste II/526 ponad železnicu.
Vedenie BBSK upozorňuje, že len v tomto meste bolo nutné obmedzenie dopravy na dvoch mostoch po tom, ako boli na základe diagnostiky preradené do stavebno-technického stavu 7, teda havarijný. Plánujú sa preto obrátiť na štátne orgány s apelom, aby pomohli kritickú situáciu riešiť.
Foto: Sobotnik.sk
Na prvé dieťa roka 2025 v pôrodnici v revúckej nemocnice museli čakať do druhého januárového…
Dvetisíc mostov na cestách II. a III. triedy, ktoré boli na Slovensku postavené ešte za…
Prvé dieťa roka 2025 v nemocnici Rožňava prišlo na svet až koncom 1. januára, konkrétne…
Už desať minút po polnoci privítali prvé dieťa roka 2025 v rimavskosobotskej nemocnici. Celý článok…
Štyria príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) na dvoch kusoch techniky zasahujú v utorok 31.…
Rok sa znova s rokom stretol a to je zároveň čas na zhrnutie, v ktorom…