
RIMAVSKÁ SOBOTA – Len pred pár dňami sme napísali článok o rýchlostnej ceste R2 pri Rimavskej Sobote, ktorá je podľa slov ministra obrany Róberta Kaliňáka prioritou. Chcel by ju stavať z peňazí na takzvané duálne účely v rámci piatich percent hrubého domáceho produktu, ktoré majú ísť na obranu. Hoci sľubov o diaľnici v tomto regióne už bolo veľa, predsa len to vzbudilo istú nádej, že by sa veci mohli pohnúť dopredu. Avšak doslova na druhý deň sa ukázalo, že všetko môže byť inak.
Podľa aktuálneho harmonogramu výstavy ciest na Slovensku, ktorý na stredajšom (25. 6. 2025) zasadnutí vlády prezentoval minister dopravy Jozef Ráž mladší, nie sú úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa žiadnou prioritou.
Naopak, tento dokument ich označuje ako „dlhodobý projekt“ a posúva o minimálne desať rokov, až za rok 2034. Ide o najneskorší termín, ktorý sa v harmonograme uvádza, žiadny pozdejší tam už nie je. Rovnako za rok 2034 sú odsunuté všetky ostatné úseky R2 od Lučenca po Košice. To znamená, že ich výstavba sa v skutočnosti odsúva na neurčito, pretože nikto nedokáže predpovedať, čo bude o desať rokov.
Nedá sa povedať, že by šlo o nejaké zásadné prekvapenie. Celé pokračovanie R2 od Lučenca, respektíve takzvanej tomášovskej križovatky, kde sa končí existujúca R2, nikdy nebolo reálnou prioritou žiadnej vlády. Jeho výstavbu sľubovali vládne kabinety už pred zhruba 15 rokmi, ale zostalo len pri sľuboch. Vyjadrenie Kaliňáka o priorite v rámci obranných výdavkov tak bolo prekvapením.
Prekvapujúco úprimný bol koncom roka 2022 pri otvorení úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa vtedajší minister dopravy Andrej Doležal. Ako sme vtedy písali, priznal, že medzi Lučencom a Košicami nepribudnú ďalšie úseky rýchlostnej cesty minimálne ďalších desať rokov. Zdá sa, že bol možno až príliš optimistický, keďže štvrtina tej doby už uplynula a okrem prípravy niektorých úsekov R2 na Gemeri sa nič nezmenilo.
Ani pre terajšieho ministra dopravy nie je R2 prioritou a hovorí, že sa treba sústrediť na dokončenie diaľnic D3, D4 a rozbehnutie posledného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami. Zdôraznil len, že pri úsekoch R2 sa rozhodli pokračovať v ich príprave, čo je pravda – napríklad vlani pokračoval výkup pozemkov pod budúcu autostrádu.
Ako to napokon dopadne, nie je v tejto chvíli vôbec jasné. Je možné, že budú platiť prísľuby ministra Kaliňáka a v rámci spomínaných výdavkov na duálne účely (pre vojenské i civilné využitie) sa napokon nájdu financie na spomínané úseky R2 pri Rimavskej Sobote. Napokon, v porovnaní s drahou a zložitou „er dvojkou“ pri Mýtnej, ktorá z veľkej časti vedie po estakáde, sú náklady na tieto úseky podstatne nižšie.
Na druhej strane, štát má peňazí málo, ekonomika spomaľuje a v príprave je ďalší konsolidačný balíček kabinetu Roberta Fica. V očakávaniach v súvislosti s R2 na Gemeri preto treba byť opatrný.
Foto: ilustračné, Sobotnik.sk
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.