Veľká novinka pod Muránskym hradom: Semafory umožňujú bezpečnejší zjazd do obce

Demontovanie tabule zákaz vjazdu cyklistom

MURÁŇ – Aktuálnou novinkou pri obci Muráň, ktorá poteší najmä bicyklistov, sú nové semafory na trase z dediny smerom na Veľkú lúku. Vďaka nim cyklisti môžu bezpečnejšie a hlavne legálne zísť z tejto časti Muránskej planiny až do Muráňa.

Asfaltová cesta od Muráňa na Veľkú lúku bola aj doteraz oficiálne vedená ako cyklotrasa, ale šlo vlastne o „jednosmerku“. Bicyklisti ňou mohli vyjsť hore na planinu, ale nie nazad, pretože je úzka a neprehľadná a hrozilo nebezpečenstvo zrážky s protiidúcim vozidlom.

Semafory pribudli v siedmich najmenej prehľadných zákrutách pre obidva smery jazdy, dokopy ich je teda 14. Nejde však o klasické trojfarebné semafory, aké poznáme z bežných ciest. Na rozdiel od nich táto svetelná signalizácia nie je určená na riadenie dopravy, ale na upozornenie.

Biela a oranžová

V praxi semafory pod Muránskym hradom fungujú tak, že pokiaľ proti vám po ceste za zákrutou neprichádza žiadne auto či cyklista, bliká biele svetlo. Ak sa však odtiaľ niečo približuje rýchlosťou vyššou ako 5 km/h, senzor to zachytí. Semafor ihneď začne blikať oranžovo a dá vám najavo, že musíte zvýšiť opatrnosť.

Semafory na ceste Muráň - Veľká lúka
Semafory na ceste Muráň – Veľká lúka

Tým, že cykloturizmus na Muránskej planine sa rozširuje a každú sezónu tu pribúdajú návštevníci, sme sa rozhodli, že sa tu osadia semafory, aby sa zvýšila bezpečnosť a pohodlie,“ vysvetlila Tímea Gajdošová, projektová manažérka Správy Národného parku Muránska Planina so sídlom v Revúcej. Doplnila, že celková suma vynaložená na inštaláciu semaforov je zhruba 60 000 eur.

Nové semafory ocenil vo svojom príhovore aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Bude to parádny zjazd. Je ďalším dielikom do obrovskej mozaiky, čo my miestni poznáme – prečo sa náš kraj volá nie Banskobystrický, ale ‚Bajkobystrický‘,“ dodal Lunter s úsmevom.

Zároveň podotkol, že BBSK v rámci posledných rokov zaznamenáva najvyšší rast návštevnosti na Slovensku. Podľa jeho slov je to vďaka lepšiemu využívaniu turistického potenciálu kraja. Muránska planina svojou relatívnou odľahlosťou a obrovskou rozlohou má veľmi veľký cykloturistický potenciál,“ zdôraznil predseda.

Podobne sa vyjadril aj starosta Muráňa Roman Goldschmidt, ktorý považuje za skvelé, že cestu z Veľkej lúky dole do obce sa konečne podarilo „zlegálniť“. Mnohí ľudia boli podľa jeho slov smutní, že museli jazdiť len jedným smerom, teda hore, pričom práve zjazd je oveľa zaujímavejší. „Mnohí dole jazdili načierno. Som rád, že to už je za nami,“ podotkol.

Fungovanie semaforov na ceste Veľká lúka - Muráň, semafory
Fungovanie semaforov na ceste Veľká lúka – Muráň

Po inštalácii nových semaforov bola demontovaná aj zákazová značka hore na Veľkej lúke – Pieskoch. Šlo o zákaz vjazdu cyklistov na cestu z daného smeru, ktorý bol po spustení semaforov zrušený.

V prípade nových semaforov ide o významnú novinku, keďže hlavne počas sezóny a víkendov môže byť na trase pod Muránskym hradom viac áut. Pripomeňme, že okrem vozidiel lesníkov či ochranárov smú na túto komunikáciu ísť aj bežné autá, ak ich vodiči predtým požiadajú o dočasné povolenie na vjazd.

Nie je to nič ťažké či zložité, ochranári tieto povolenia počas sezóny turistom vydávajú priamo v informačnom stredisku v Muráni. Je však vhodné rezervovať si ich s predstihom, keďže počet áut, ktoré môžu byť naraz na tejto komunikácii, je obmedzený.

Nové cyklotrasy a obnovené značenie

Oficiálny názov celého projektu, v rámci ktorého boli osadené semafory, je Udržateľný rozvoj cykloturistiky v Národnom parku Muránska planina. Financovaný je z Plánu obnovy.

Má mnoho bodov, jedným z nich sú nové cyklotrasy. Je ich dokopy šesť, podarilo sa nám vytvoriť 50 kilometrov nových cyklotrás,“ načrtol koordinátor projektu Peter Krušinský z Rozvojovej agentúry BBSK.

Prvý slávnostný zjazd z Veľkej lúky do Muráňa

Agentúra na projekte spolupracovala so správou národného parku. V rámci spomínaného projektu došlo tiež ku kompletnej obnove cykloturistického značenia v celom národnom parku a jeho najbližšom okolí. Ide dohromady o zhruba 450 až 500 kilometrov trás.

Ďalej sme nainštalovali šesť cyklosčítačov. Monitorujeme nimi pohyb cyklistov v troch hlavných bodoch,“ ozrejmil Krušinský s tým, že tieto sčítače dokážu zaznamenať aj smer, ktorým bicyklisti idú.„Taktiež budeme ešte inštalovať 16 informačných tabúľ do každej obce v okolí národného parku. Budú na nich vyznačené všetky cykloturistické trasy, tipy na výlety a zásady správania sa v národnom parku.“

Cyklosčítače vo vozovke cesty na Veľkej lúke - Pieskoch
Cyklosčítače vo vozovke cesty na Veľkej lúke – Pieskoch

V rámci celého projektu pribudla napríklad nová cyklotrasa vedúca z Muráňa cez dolinu Suchý dol nazad do obce. Pochopiteľne, v tomto prípade nejde o vybudovanie asfaltovej cestičky pre turistov, ale vyznačenie trasy, ktorá vedie po poľných a lesných cestách.

Krušinský zdôraznil, že nové cyklotrasy boli navrhnuté tak, aby od návštevníkov odbremenili jadro národného parku, ktoré je aj tak dosť navštevované. Sú teda situované skôr v okrajových častiach Muránskej planiny.

Vznikali hlavne z gemerskej strany. Jednu máme pri Telgárte, ďalšiu pri Tisovci. Tri sú v okolí Muráňa a Muránskej Huty,“ konkretizoval Krušinský. Projekt sa skončí v marci 2026, ale kompetentní budú zozbierané dáta naďalej analyzovať.

Foto: Sobotnik.sk

Pridaj komentár